Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is de Nederlandse vertaling van de GDPR (General Data Protection Regulation) waar organisaties zich vanaf 25 mei 2018 aan moeten houden. Deze verordening zorgt voor een betere bescherming van persoonsgegevens en het vrije verkeer van deze persoonsgegevens. Organisaties moeten kunnen verantwoorden welke gegevens worden opgeslagen en voor welk doel. Daarbij mogen geen onnodige gegevens opgeslagen worden en mogen de gegevens niet voor andere doeleinden gebruikt worden dan waarvoor zij initieel zijn verkregen.

Ja, de AVG geldt voor iedereen die te maken heeft met (bijzondere) persoonsgegevens. Zelfs een telefoonnummer van een klant is onder de nieuwe regelgeving al een persoonsgegeven die onder de privacy van de persoon valt.

De toezichthouder van de nieuwe privacy wetgeving krijgt meer zeggenschap dan nu het geval is. Zij kunnen straks boetes opleggen tot 20 miljoen of 4% van je jaaromzet. Maar zij kunnen je ook verplichten om bepaalde handelingen te staken of certificeringen in te trekken.

Hoogstwaarschijnlijk wel, de AVG geldt voor elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt. Als je een contactformulier hebt of gebruik maakt van Google Analytics, is de AVG van toepassing.

Voor elk persoonsgegeven dat een organisatie opslaat, is de organisatie zelf verantwoordelijk, ongeacht de locatie of dienst waarbij dit persoonsgegeven is opgeslagen. Zo ben je als organisatie zelf verantwoordelijk voor een veilige omgeving van je database, ook al staat deze in de cloud.

Wij controleren je website op een aantal factoren, zoals het aanwezig zijn van de juiste beschrijvingen, de juiste beveiliging, de richtlijnen van de verordening en enkele extra controles. Daaruit komt een beknopte analyse.

Dit is voor elke organisatie anders. De handelingen zijn afhankelijk van de grootte van de organisatie en bijvoorbeeld het doel van de website. Daarnaast kijken we naar de externe diensten waarvan gebruikt wordt gemaakt, zoals een e-mailmanager of andere externe systemen die met het web verbonden zijn.

Na de Quick Scan ontvang je van ons een advies voor je website. Indien je website voldoet aan de AVG wetgeving, krijg je een vermelding op onze website als zijnde een ‘goedgekeurde’ website met een persoonlijke pagina waarop onze bevindingen en datum van controle staan. Ook heb je de mogelijkheid om een banner of vermelding op je website te plaatsen om je bezoekers duidelijk te maken dat je voldoet aan de wetgeving. Bij een uitgebreide controle krijg je daarnaast een meer gedetailleerde analyse en meer specifieke verbeteringen voor je website.

Volgens de AVG ben je verplicht om bewust bezig te zijn met de privacy van je gebruikers. Een jaarlijkse controle is een kleine moeite, echter wij adviseren om twee keer per jaar én bij elke nieuwe functionaliteit die persoonsgegevens verwerkt een nieuwe check te doen.

Een SSL certificaat zorgt voor een beveiligde verbinding tussen je website en de bezoeker van je website. Alle gegevens die je bezoeker naar je website stuurt, worden gecodeerd en kunnen onderweg niet gestolen worden.

Bij de nieuwe AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) die vanaf 25 mei 2018 van kracht is, dien je zo veilig mogelijk met de gegevens van je klant om te gaan. Als je in het contactformulier om een persoonsgegeven vraagt, (emailadres / telefoonnummer) dien je een SSL certificaat te hebben.

Is je website goed vindbaar?

Wij zien nieuwe kansen en signaleren de problemen op je huidige website.

Vertel me meer

Wel bezoek, maar een lage conversie?

Wij helpen je on-site conversie te verhogen dankzij onze usability kennis.

Vertel me meer

Hoger scoren dan de concurrentie?

Wij zorgen voor een concurrentieanalyse en komen met kansen en verbeteringen.

Vertel me meer

Statistieken geven inzicht!

Wij doen een 0-meting voor je online kanalen en geven je het juiste advies.

Vertel me meer

Initiatief van Applepie

applepie communicatie. goed verhaal